Software, Qat en malaria - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Harrie Schoot Uiterkamp - WaarBenJij.nu Software, Qat en malaria - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Harrie Schoot Uiterkamp - WaarBenJij.nu

Software, Qat en malaria

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Harrie

05 December 2007 | Jemen, Sanaa

Gisteravond met software aan het klooien geweest om de camerabeelden van de putinspectie vast te kunnen leggen. De orinele CD om de videobeelden te kunnen bewerken zat zonder bescherming in de kist met zware hardware uit Nederland. Mooi beschadigd dus, waardoor installeren niet lukte. Jan H. heeft een 30 dagen probeerversie gedownload. dit werkt vooreerst voortreffelijk.
Vanmorgen met zijn drieen weer naar het kantoor. Sjaak was weer de oude, hoewel hij minimaal eet, wat ook het advies was.
In mijn kantoortje aangekomen eerst Jan geholpen met de software voor de camera, daarna een virusscanner geinstalleerd die een aantal keren begon te loeien, niet voor niets dus. Nog steeds hebben de ICT'ers geen map voor mij kunnen aanmaken op de server om de back-ups in op te slaan. Het zijn maar drie muisklikken! Daarna verder gegaan met het maken van macro's.
Jan is met Badry en een aantal monteurs op pad geweest voor de putopnames. De mensen hebben deze maand nog geen salaris gehad, en Jan K. heeft ze maar een fors bedrag uit eigen zak betaald. De eerste put zat op een schoolplein. Ze hadden net de tractor met kraan in stelling gebracht toen de directrice van de school bij hun kwam. De meisjes van zo'n 16 jaar moesten naar buiten voor het "speelkwartier". Of ze met de net geinstalleerde spullen even wilden verkassen. Volgens Jan waren ze zo klaar met het werk, maar na een half uurtje werden al de mannen binnen geroepen en kregen ze ranja te drinken. Ondertussen konden de meiden naar buiten. Ze mochten eens te dicht bij elkaar komen! Na een half uur de meiden weer naar binnen, en konden de mannen weer aan het werk.
Bij de volgende put aangekomen kwam een Qatboer met de hele familie schreeuwend en tierend in een poging de TWSLC mensen weg te jagen. Het kwam nog net niet tot een handgemeen, Badry kon de menigte verbaal wel aan. De mensen zijn uit lijfsbehoud inventief geworden en proberen op allerlei manieren zelf het hoofd boven water te houden. Als TWSLC daar gaat pompen hebben zij geen water voor hun Qat. Toen de mensen de sleutel hadden ingepikt en de situatie dreigend begon te worden heeft Badry de militaire politie opgeroepen, en leek het hem beter te vertrekken.
Thuis aangekomen hoorde we dat de zoon van Faisa, onze schoonmaakster weer thuis was uit het ziekenhuis, niet omdat hij beter was maar omdat ze het geld niet had. We hebben met zijn drieen besloten de ziekenhuiskosten en medicijnen te betalen. Tevens heb ik de zak met pepernoten die ik had meegenomen aan haar gegeven voor de kinderen. Ze was hier erg van onder de indruk.
In de namiddag met Sjaak de stad ingegaan om sportschoenen en kleding te kopen. Morgen begint hier het weekend en dan gaan we met de taxi twee dagen naar Aden. dus in elk geval morgen geen bericht.

Afgelopen week zouden we al naar Aden, maar door de geplande feestelijkheden was alles vol en hebben we de rellen en de bijna dood-ervaring van Hussayn gemist. Zie ook het krantenartikel.: http://yementimes.com/article.shtml?i=1108&p=front&a=1