Gefrustreerd Qat kauwen - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Harrie Schoot Uiterkamp - WaarBenJij.nu Gefrustreerd Qat kauwen - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Harrie Schoot Uiterkamp - WaarBenJij.nu

Gefrustreerd Qat kauwen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Harrie

04 December 2007 | Jemen, Sanaa

Vannacht weer naar de Imam geluisterd. Op zich heeft hij wel een duidelijke en heldere stem, maar van mij mag hij het gezang ook voor zich zelf houden.
Sjaak kwam vanmorgen de keuken in met een bleek gezicht. Hij had vannacht weer niet geslapen en begon zelfs te rillen. Besloten is dat Hussayn hem naar het ziekenhuis zou brengen voor een onderzoekje.
Jan K. en ik konden met Jan H. mee naar kantoor rijden. Hier verder gegaan met de applicatie voor het maken van een rapport. Jan K. is met Badri meegegaan voor camara inspectie in een Citywell. Op 170 van de 230 meter diepte ging de camera uit, hij kon ook niet verder omdat er een kabel in het laatste stuk te zien was. Van deze put kon hij het filter wel mooi bekijken. Zijn conclusie: put verstopping.
Voor vertrek mijn werk van vanmorgen op een stick gezet om hier thuis verder mee te gaan.
Op de afgesproken tijd kwam Hussayn met zijn eigen auto weer aanrijden. Hij had hem zelf gefixd vertelde hij vol trots. Hij heeft er een langer type bougie in gedraaid! Volgens mij moeten er altijd bougies in, die de volle wanddikte van de cilinderkop gebruiken.
Thuis gekomen was Sjaak aan de beterende hand. Hij moest bij de ingang van het ziekenhuis eerst betalen, voor hij verder kon. Hussayn liep met hem langs een lange rij wachtenden tot vooraan de rij, en iedereen accepteerde dit. Men vind het toch een soort een eer om met blanke mensen om te gaan, dit is overal te merken. De arts heeft Sjaak onderzocht en hem een aantal doosjes met pillen en (antibiotica)drankjes "verkocht". Het consult van twee uur met de pillen kosten hem 3000 Rial. (10 euro)
Vanmiddag met de applicatie, op een stick in de laptop gedrukt. Divice I/O error! Ik kon dus niks doen! Dus Jan K. maar geholpen met het installeren van Studio om de camarabeelden te kunen vastleggen op zijn nieuw meegenomen laptop. De driver werdt niet herkend, en het draadloze netwerk was niet in de lucht te krijgen. Daar zaten we dan, twee gefrustrerende Vitensers. Die toch een groot deel van de dag niets konden doen.
Hussayn heb ik voor het eerst Qat zien kauwen, en hier over gesproken. De Qat is een struikachtige plant van 50 cm. hoog. Het bladvocht heeft een licht halucinerende werking, maar valt niet onder de verboden middelen. Smorgens wordt begonnen met het eerste blaadje, in de loop van de dag gaat er een zak van 20 bij 20 bij in, om savonds de hele bende uit te spuugen. Je ziet dus overal kerels lopen met een bult aan de wang alsof het een tennisbal is. Van deze Qat krijg je heel veel energie, je kunt alles aan, en de hele dag door sex is geen probleem. Je leeft er alleen 30 jaar minder door, maar dat is latere zorg. De "gewone" man, jan met de pet gebruikt voor 500 tot 3000 Rial per dag. Dit betekend dat het halve maandsalaris aan struiken opgevreten wordt.

• 04 December 2007 - 22:01

Martin-Grondman:

Hallo Harrie en Jan.
    Heb met veel interese jullie jullie dag boeken gelezen, je beleeft er nog al wat zo te lezen.
    Het is toch wel een andere wereld Jemem.
    Het zal jan wel niet vreemd voorkomen, de wacht tijden,en of er wat niet werkt dit is schijnbaar overal het zelfde in de derde wereld.
    Maar hou de moet er maar in, en je zult zien dat het toch wel weer op de pootjes terecht komt.
    Ik hoop dat jullie er die mensen toch wel wat kunnen leren,er ligt mij bij dat daar een grote behoefte is aan goed drink water.
    Dus ga zo voort, ik volg dit bijna elke dag.
    Ps.
    Die sjaak ken ik die?
    Als nog veel sterkte daar, en de hartelijke groeten van Martin- G:
    Zal jullie nog wel eens een keer Mailen.

• 05 December 2007 - 15:00

Diny Fakkert:

Hoi Harrie;
    wij genieten van jouw verhalen.
    Succes met het werk!
    Groeten uit Heeten: Jan en Diny fakkert