Zittend buffet - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Harrie Schoot Uiterkamp - WaarBenJij.nu Zittend buffet - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Harrie Schoot Uiterkamp - WaarBenJij.nu

Zittend buffet

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Harrie

30 Maart 2008 | Jemen, Sanaa

zondag 30 maart.
Na kantoortijd met Nasser mee naar zijn huis geweest voor een uitgebreide lunch. Eerst de handen wassen boven de latrine, met water uit een schepbekertje omdat de kraan droog stond. Daarna in de grote kamer zittend op de grond in een cirkel, een stuk plastic tussen ons in, wat "pannenkoeken" er op met schalen vol vlees, vis, groente, fruit en sauzen. Het smaakte wel goed, maar ik zit toch liever op een stoel, en het eten op de tafel. Om de paar happen moet je je gaan verzitten. De Jemenieten hebben hier geen last van, dit zitten gerust een uur op hun gekruiste onderbenen of gewoon gehurkt. Ze zitten op hun onderbenen omdat de voetzolen niet zichtbaar mogen zijn. Daarna Hoesein gebeld voor een ritje naar de oude stad.
Het duurde
nogal lang voordat hij er was, en na een volgend telefoontje bleek dat hij bij ons huis stond te wachten. Communicatie storing.
Een van Nassers buurjongens trouwt deze week. Gebruikelijk is dat er dan de gehele week loeiharde muziek gedraaid wordt. Grote boxen staan in de raamopeningen te brullen, en binnen zitten familie en buren zich te bezatten aan de Qat tot ze laveloos zijn.